|
Μεταβλητή
1 |
Εξετάσαμε τους μαθητές ενός Γυμνασίου ως προς το βάρος τους.
Τα αποτελέσματα (στρογγυλοποιημένα σε κιλά) είναι:
Επειδή οι διαφορετικές τιμές που βρήκαμε είναι πάρα πολλές (από 41 έως 81 κιλά) και ο πίνακας κατανομής συχνοτήτων που πρέπει να κατασκευάσουμε είναι πολύ μεγάλος, χωρίζουμε τις παραπάνω παρατηρήσεις σε «ομάδες» που λέγονται «κλάσεις», ως εξής:
Στην 1η κλάση τοποθετούμε όσους μαθητές ζυγίζουν 40 - 46 κιλά,
στη 2η όσους ζυγίζουν 46 - 52,
στην 3η 52 - 58,
στην 4η 58 - 64,
στην 5η 64 - 70,
στην 6η 70 - 76 και στην 7η 76 - 82 κιλά.
(Αν κάποια παρατήρηση συμπίπτει με το δεξιό άκρο μιας κλάσης, την τοποθετούμε στην αμέσως επόμενη κλάση).
Να κάνετε διαλογή των παραπάνω παρατηρήσεων και να κατασκευάσετε πίνακα κατανομής συχνοτήτων. |
Λύση
Σύμφωνα με τα δεδομένα συμπληρώνουμε τον επόμενο πίνακα κατανομής συχνοτήτων:
Η διαδικασία, που είδαμε στην προηγούμενη δραστηριότητα, ονομάζεται ομαδοποίηση των παρατηρήσεων.
Χωρίσαμε, δηλαδή, το διάστημα από 40 κιλά έως 81 κιλά, στο οποίο ανήκουν οι παρατηρήσεις, σε υποδιαστήματα.
Τα υποδιαστήματα αυτά λέγονται κλάσεις. Στη δραστηριότητα θεωρήσαμε κλάσεις πλάτους 6 κιλών.
Γραφική παρουσίαση ομαδοποιημένων παρατηρήσεων
Μια ομαδοποιημένη κατανομή παριστάνεται με ιστόγραμμα, που αποτελείται από συνεχόμενα ορθογώνια, τα οποία έχουν ύψος ίσο με τη συχνότητα ή τη σχετική συχνότητα της αντίστοιχης κλάσης.
Έτσι, το ορθογώνιο της κλάσης 40 - 46 έχει ύψος 8. Οι αριθμοί 40 και 46 λέγονται άκρα της κλάσης. Επίσης, ο αριθμός 43
λέγεται κέντρο της κλάσης 40 - 46.
|
|
Παρατήρηση:
Από τη στιγμή που έχουμε κάνει ομαδοποίηση των παρατηρήσεων, οι συχνότητες και οι σχετικές συχνότητες που έχουμε βρει στον παραπάνω πίνακα κατανομής συχνοτήτων, δεν αναφέρονται σε μεμονωμένους αριθμούς, αλλά στις κλάσεις.
Έτσι, λέμε ότι η κλάση 58 - 64 έχει συχνότητα 20 και σχετική συχνότητα 25% χωρίς να γνωρίζουμε τη συχνότητα καθεμιάς από τις τιμές 58, 59, 60,...,63 που ανήκουν στην κλάση αυτή. Έτσι, θεωρούμε ότι 20 μαθητές που έχουν βάρος 58 - 64 κιλά αντιπροσωπεύονται από το κέντρο της κλάσης, δηλαδή τον αριθμό
|
|
|